Facelift

Bij een facelift wordt de verslapte huid bij wangen en hals weggewerkt door het opnieuw aanspannen van de huid. U mag niet verwachten dat na een facelift alle rimpels volledig verdwenen zijn.

Bij praten, lachen en andere gezichtsbewegingen ontstaan als uiting van de gelaatsexpressie rimpellijntjes, die ook na een facelift zullen blijven bestaan. Afhankelijk van de veranderingen die in u gelaat zijn opgetreden, zullen wij in sommige gevallen de contour van u gelaat verbeteren door middel van lipofilling. Hierdoor ontstaat een meer natuurlijk herstel van de oorspronkelijke vorm van uw gelaat. Uiteraard wordt dit van te voren met u besproken en geven wij u hier uitgebreid informatie over.

Duur van de opname: twee dagen.

Indien de operatie onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd, is een opname niet noodzakelijk.

Het wordt aanbevolen om ruim voor de operatie een a twee kilo te vermageren en het roken gedurende zes weken voor de operatie tot een minimum te beperken. Dit omdat er door roken een verhoogd risico ontstaat op nabloedingen. Om dezelfde reden wordt bovendien het gebruik van aspirine gedurende deze periode ontraden.

Een week voor de operatie verzoeken wij u om uw gezicht en eventueel ook uw haren om de dag met een desinfecterende shampoo te wassen. Hierna kunt u weer gewone shampoo en indien gewenst een cremespoeling gebruiken.

Wordt u onder narcose geopereerd, dan mag u de dag voor opname na 24.00 uur niet meer eten of drinken. U komt nuchter naar het ziekenhuis.

Het gebruik van cosmetica is op de dag van de operatie niet toegestaan. Voor een facelift is het niet nodig om plaatselijk haren weg te knippen of te scheren. De operatie duurt circa twee uur.

De insnijding (het latere litteken) loopt van de slaap voor en soms in het oor, onder en achter het oor naar de behaarde huid op het achterhoofd. De huid wordt losgemaakt tot halverwege of voorbij de wang en hals. Hierna wordt de oppervlakkige halsspier losgemaakt en zoveel als nodig aangespannen.

Indien noodzakelijk wordt tegelijkertijd het teveel aan vet onder de kin weggezogen. Ook kan het in sommige gevallen noodzakelijk zijn om een kleine hoeveelheid toe te voegen op die plaatsen die enige atrofie vertonen. Ten slotte wordt het teveel aan huid verwijderd en wordt de huid weer gesloten. Het zichtbare gedeelte van het litteken ligt voor en soms aan de binnenkant van het oor.

Indien de operatie onder plaatselijke verdoving wordt uitgevoerd, blijft u gedeeltelijk bij bewustzijn. Alvorens de injecties die voor de plaatselijke verdoving noodzakelijk zijn worden gegeven, krijgt u een infuus waardoor een rustgevend middel wordt toegediend, zodat u van de injecties niets zult merken. Het toedienen van dit rustgevende middel kunnen wij - indien u dat wenst -  gedurende de operatie continueren zodat u als het ware in een lichte slaaptoestand blijft verkeren gedurende de hele operatie.

Nadat de huid is gesloten wordt een kleine handschoenslip onder de huid aangebracht, zodat wondvocht hierdoor kan aflopen. Vervolgens wordt een verband met vochtige watten om het hoofd aangebracht. Het kan zijn dat u hierdoor iets minder goed kunt horen.

Het hoofdverband en de drains worden op de dag na de operatie verwijderd. Uw gezicht kan daarna gezwollen en licht verkleurd zijn. Deze verschijnselen zijn normaal en zijn meestal na een week weer verdwenen. Uw huid kan ook strak aanvoelen en u kunt spierpijn hebben in het hoofdhalsgebied. Bukken kan de eerste dagen na de operatie een onprettig gevoel geven.

Na het verwijderen van het verband kunt u weer zelf uw haar wassen en u kunt hierna uw huid licht masseren met een speciale zalf die u wordt voorgeschreven. Bovendien moet u s ochtends en s avonds een vochtig kompres voor, onder en achter het oor aanbrengen om zwelling tegen te gaan. Dit kompres kunt u na ongeveer een uur verwijderen. Hierna dient u een kleine hoeveelheid antibiotische zalf (chlooramfenicoloogzalf) aan te brengen.

Wij adviseren u om deze behandeling gedurende de eerste twee weken na de operatie te continueren.

Complicaties

De belangrijkste complicaties die kunnen optreden, zijn bloedingen en/of infecties. Gelukkig komen deze zelden voor. Als zich een bloeding voordoet, wil dat zeggen dat er zich bloed onder de huid ophoopt. Meestal verdwijnt een dergelijke bloeduitstorting vanzelf, soms wordt het bloed door de chirurg operatief verwijderd. Deze complicatie heeft geen invloed op het uiteindelijke resultaat. Indien er sprake is van een infectie, dan zal het betreffende gebied warm, gezwollen en pijnlijk zijn. In dat geval kan op de plaats van het litteken een kleine opening worden gemaakt waardoor de ontstekingshaard wordt ontlast.

Na de operatie kan uw huid zowel een doof gevoel hebben als overgevoelig zijn, voor bijvoorbeeld kou. Dit verschijnsel is van tijdelijke aard en verdwijnt meestal na enkele maanden.

Een week na de operatie komt u op het spreekuur terug voor controle en mag u weer make-up gebruiken. Twee weken na de operatie worden de hechtingen verwijderd. U kunt hierna uw gezicht regelmatig insmeren met een vette creme om de huid soepel te houden en u mag nu ook weer naar de kapper. Na drie maanden volgt opnieuw een controle.