Buikwandcorrectie

Bij deze operatie wordt overtollige buikhuid verwijderd. De opname duurt ongeveer drie dagen.

De dag voor opname mag u na 24.00 uur niet meer eten of drinken. U komt nuchter naar het ziekenhuis. Bij opname wordt zo nodig het operatiegebied onthaard. Neem ten minste twee niet strak zittende pantybroekjes of elastische onderbroekjes mee naar het ziekenhuis. De broekjes moeten steun geven maar mogen beslist niet knellen. De plastisch chirurg kan ook een speciale broek voorschrijven.

De operatie duurt gemiddeld anderhalf uur en gebeurt onder algehele narcose. Boven de schaamheuvel wordt een ovaalvormige snee gemaakt die van lies tot lies loopt. Omdat de navel op dezelfde plaats moet blijven zitten, zal er in de huid die naar beneden wordt getrokken een opening voor de navel worden gemaakt. Er worden drie drains (kleine slangetjes waardoor het wondvocht kan afvloeien) geplaatst. Het wondvocht wordt opgevangen in drie plastic flessen.

Na de operatie krijgt u uw pantybroekje aan en heeft u  een infuus. Die mag er na korte tijd uit. Lachen, niezen en hoesten, kunnen pijnlijk zijn. Ook is het mogelijk dat u spierpijn op andere plaatsen dan in de buurt van het litteken heeft. De plastisch chirurg zal u vertellen hoeveel gewicht u door de operatie bent kwijtgeraakt.

Een dag na de operatie mag u uit bed. Rechtop lopen, kost waarschijnlijk nog moeite. Het verband wordt dagelijks verwisseld. Na twee dagen worden de drains verwijderd. Het grote litteken zal bij het dragen van een niet al te kleine bikinibroek niet te zien zijn. Het litteken rond de navel zal echter nauwelijks zichtbaar zijn en na ongeveer een jaar grotendeels zijn weggetrokken.

Uw stoelgang moet zo vlot mogelijk kunnen verlopen; u kunt daarom altijd om zemelen of een ander laxeermiddel vragen. De kans bestaat dat de huid van de onderbuik na de ingreep minder gevoelig is. Vaak is dit een verschijnsel van tijdelijke aard, soms is het blijvend.

Als u naar huis gaat, krijgt u een recept mee voor verbandmiddelen zodat u de wond thuis zelf kunt verbinden. U mag uw buik dagelijks wassen met een desinfecterende zeep.

Risico

Aan elke operatie is een zeker risico verbonden. De belangrijkste risico bij deze operatie zijn een nabloeding of een infectie. Mocht zich bij u een dergelijke complicatie voordoen, dan zal uw behandelend chirurg hiervoor vanzelfsprekend maatregelen nemen.

Twee weken na de operatie worden bij de eerste poliklinische controle de hechtingen verwijderd. U krijgt een recept mee voor zalf om het litteken soepel te houden. Vanaf dat moment mag u weer gewone zeep gebruiken.

Tijdens de eerste vier tot zes weken na de operatie kunt u zich nog wel eens slap voelen. Vermijd daarom zwaar werk als tillen en reiken, en regel van tevoren eventueel hulp. Ga in deze periode niet in de felle zon zitten; dit om ongewenste zwelling als gevolg van warmte te voorkomen. Het is aan te bevelen om gedurende deze weken zowel overdag als s nachts een pantybroekje te dragen.

Na drie maanden volgt opnieuw een controle.