Borstverkleining

In het eerste gesprek wordt onder andere met u besproken hoe groot uw borsten na de operatie worden. U krijgt de maat beha op, die u mee moet nemen naar het ziekenhuis. Het is prettig er twee te hebben, zodat u van beha kunt wisselen. De kans bestaat dat het gevoel in de tepels minder wordt, maar meestal komt dit na enkele maanden weer terug.

U wordt afgeraden na de operatie borstvoeding te geven. De moedermelk kan namelijk gaan stuwen. Bovendien bestaat de  mogelijkheid dat de borsten na het voeden eerder verslappen. De opname duurt gemiddeld twee dagen.

De dag voor opname mag u na 24.00 uur niet meer eten of drinken. U komt nuchter naar het ziekenhuis. Het is prettig (nacht)kleding mee te nemen die u gemakkelijk aan en uit kunt doen (bijvoorbeeld met knopen aan de voorkant). Na de ingreep zijn de littekens gevoelig bij het omhoog doen van de armen.

De operatie duurt gemiddeld anderhalf uur en vindt plaats onder algehele narcose. Er wordt een insnijding rond de tepelhof gemaakt en van daaruit schuin naar beneden. Op die plaats komt dus het litteken. Als u later een beha of bikini draagt, vallen de littekens daaronder weg.

Onder de tepelhof en erachter, naar de grote borstspier toe, wordt het teveel aan borstklierweefsel weggehaald. U krijgt later te horen hoeveel weefsel verwijderd is. In iedere borst wordt een -drain- geplaatst, een klein slangetje waardoor het wondvocht wordt afgevoerd.

Na de operatie heeft u een infuus. Dit mag er uit als u voldoende wakker bent en dan kunt u uit bed. Na een dag worden de drains verwijderd en het verband verwisseld. Het litteken kan het eerste jaar wat rood zijn, dit trekt in de loop der tijd geleidelijk weg.

De dag na de operatie mag u naar huis. U kunt uw borsten thuis wassen met zeep. Daarna verbindt u ze met een vettig en daaroverheen een droog gaas. U krijgt voor deze verbandmiddelen een recept mee.

Risico’s

Aan elke operatie is een zeker risico verbonden. De belangrijkste risico bij een borstverkleinende operatie zijn een nabloeding of een infectie. Mocht zich bij u een dergelijke complicatie voordoen dan zal uw behandelend chirurg hiervoor vanzelfsprekend maatregelen nemen.

Twee weken na de operatie worden bij een poliklinische controle de uitwendige hechtingen verwijderd. De overige hechtingen zitten onder de huid en zijn oplosbaar. U wordt nu geadviseerd de littekens eenmaal per dag met een littekenzalf in te smeren (u krijgt hiervoor een recept mee). Het is verstandig dit gedurende drie maanden te blijven doen.

U wordt aangeraden nog zes weken lang ook s nachts een beha te dragen. Het is belangrijk dat u die zes weken uw armen niet te veel en niet te krachtig gebruikt. Niet omdat u dit niet kunt, maar omdat anders de littekens te veel rekken. Hierdoor worden ze lelijk. Dit betekent: niet te zwaar tillen (geen zware boodschappen dragen) en niet te hoog reiken.

Houd hier rekening mee met uw huishoudelijke werkzaamheden en mogelijk ook bij activiteiten op uw werk. Regel zo nodig tijdig hulp. Na drie maanden volgt weer een controle en vervolgens na een halfjaar.